wtorek, 4 października 2011

"Jaśnie panicz" - zapowiedź Wydawnictwa MG

Joanna Siedlecka jest jedną z najciekawszych biografek polskich. A jej „Jaśnie Panicz. O Witoldzie Gombrowiczu” to książka niezwykła.
Sama autorka pisze o niej tak:
Zdążyłam przed Panem Bogiem. Dosłownie w ostatniej chwili, pod koniec lat siedemdziesiątych zebrałam i spisałam relacje żyjących jeszcze wtedy osób, które znały Witolda Gombrowicza w różnych okresach jego życia, od kolebki po grób.
Rozpoczęłam swą wędrówkę od gombrowiczowskiego matecznika – Małoszyc, Bodzechowa, Wsoli, od wspomnień Władki Dulnej i Janka Popka, którzy bawili się z paniczem Itkiem, zakończyłam w Maison-Laffitte, rozmową z Jerzym Giedroyciem, która, ze względów cenzuralnych, nie weszła do pierwszego wydania książki.

Książka jest biografią tego niezwykłego pisarza. Autorka uchyla w niej słynną gombrowiczowską maskę, przedziera się przez pozy i miny, którymi się zasłaniał, odkrywa cnoty, do których nigdy się nie przyznawał: niezależność, bezkompromisowość, odwagę cywilną, wrażliwość pomimo pozorów chłodu i wyniosłości. Jest to wspaniały opis jednostki, ale i epoki.

Obecna edycja zdecydowanie różni się od poprzednich szatą graficzną - zawiera około 80 dużych, ilustrujących tekst, zdjęć.

Patronat nad wydaniem objęły: Rzeczpospolita, granice.pl oraz nakanapie.pl.

Jaśnie Panicz” ukaże się 6 października.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz